אבנים בכיס המרה

תזונה
לתזונה שלנו יש תפקיד חשוב בנושא של שמירה על בריאותנו. כחלק מכך, בכוחה של תזונה מאוזנת ונכונה יכולה לסייע במניעת היווצרותן של אבנים בכיס המרה – מיצי המרה אחראיים על פינוי של עודפי שומן מהגוף ולצורך פעולה זאת, יש צורך בכמות גדולה של נוזלים. במידה וקיים חוסר איזון משמעותי בין הנוזלים לשומנים, מצב של היווצרות אבנים בכיס מרה עשוי להתפתח. מהסיבה הזאת, תזונה אשר כוללת כמות גדולה של נוזלים וסיבים תזונתיים ומעט שומן יכולה לסייע במניעת התפתחות האבנים.

חשוב להדגיש, שאנשים ובעיקר נשים אשר סובלות מעודף משקל, הינן בעלות סיכוי גבוה במיוחד להתפתחותן של אבנים בכיס המרה – מחקרים שונים אשר בוצעו בנושא מראים שיש קשר חד משמעי בין צריכה גבוהה של קלוריות להתפתחותן של אבני כיס מרה.

דיאטת דלת שומן
במידה ומדובר במצב בו האבנים בכיס המרה כבר מהווה את נחלת חיקכם, התזונה המומלצת תהיה דיאטה דלת שומן, אשר כוללת גבינות רזות, מאכלים לא מטוגנים, הימנעות מבשרים שמנים, חלמון ביצה ומזונות מזוקקים דוגמת קמל לבן. כאן חשוב לציין שאומנם אין בכוחה של התזונה להמיס את אבני כיס המרה ולצורך כך, חייבים לפנות לקבלת טיפול רפואי. יחד עם זאת, הקפדה על תזונה נכונה, יכולה למנוע את ההפרשה מלחי המרה, שההתכווצות הנגרמת כתוצאה ממנה מהווה כגורם העיקרי לתחושת הכאב. על פי מחקרים, בכוחו של שינוי תזונתי אף למנוע את היווצרותן של אבני כיס חדשות. נוסף על כך, בכוחה של הדיאטה לנקות את כל המערכות של הגוף.

תזונה לאחר ניתוח כריתת כיס מרה
לאחר ניתוח הוצאת כיס מרה, אין מגבלות מסוימות לגבי צריכת מזון, זאת מכיוון שכיס המרה אינו נשב כאיבר בעל תפקיד חיוני במערכת העיכול והוצאתו אינה פוגע בספיגת המזון או בעיכול. יחד עם זאת, בעקבות שינויים בזרימת המרה כתוצאה מהניתוח, ההמלצה תהיה להימנע ממזונות שומניים למשך תקופת זמן מסוימת. לאחר מכן, יהיה ניתן לחזור באופן הדרגתי לתזונה רגילה.

במידה ואתם זקוקים לייעוץ בנושא אבנים בכיס המרה ותזונה, אתם מוזמנים ליצור קשר עם ד"ר אלון רפאל.