ניתוח כיס המרה וטיפולים

ברוב המקרים מטרתו של ניתוח כיס מרה תהיה הסרת כיס המרה – זאת בעקבות קיומן של אבנים בכיס המרה וגרימתו של מצב זה לתחושת כאב ואי נוחות, כמו גם הסיבוכים הרבים שמצב זה עלול לטמון בחובו במידה והוא לא יטופל כראוי.

כיום, ניתוח כיס המרה מתבצע בשיטה הלפרוסקופית, על ידי שלושה חתכים קטנים בבטן והחדרת מכשיר צר שבקצהו מצלמה זהירה וניתוק כיס המרה ממקומו באמצעות ציוד ניתוחי המוחדר דרך חורים אלו.
יחד עם זאת, קיימת דרך נוספת לביצוע ניתוח כיס המרה וזאת על ידי ניתוח פתוח, במהלכו מבוצע חתך גדול יותר בדופן הבטן, דרכו מוצא כיס המרה מהגוף.

קיומן של אבנים בכיס המרה הוא מצב אשר עלול להסתבך, האבנים עלולות לנדוד לצינור הכבד, לגרום לחסימת הצינור וכתוצאה מכך לצהבת ולהיווצרותן של דלקות.
כעיקרון, קיימת טכניקה באמצעותה ניתן לרסק את האבנים בכיס המרה מבלי להוציא את הכיס – הטכניקה מתבססת על שימוש בתכשירי מלחי מרה אשר ניתנים דרך הפה.
הבעיה בטכניקה זו היא העובדה שבמהלכה פירורי האבנים המרוסקות, עלולים לגרום לסיבוכים קשים אשר עלולים אף לסכן חיים.

טכניקות נוספות ופחות ישימות לטיפול בנושא של אבנים בכיס מרה הן – אנדוסקופיה – הליך בו סיב אופטי מועבר מהפה דרך מערכת העיכול אל כיס המרה. דרך הסיב מועבר תיל המחומם בחשמל לצורך הרחבת פתח צינור המרה והסרת האבנים.
ליתוטריפסיה הינו הליך במהלכו אבני המרה נשברים לחתיכות קטנות על ידי גלי הדף על קוליים המכוונים לעברם. חתיכות האבנים אמורות לצאת דרך הצואה.

כאמור, נכון להיום, הדרך היעילה והטובה ביותר להתגבר על תופעת אבנים בכיס המרה, היא הסרת כיס המרה.
חשוב לציין כי בחלק מהמקרים, בתום הטיפולים ניתנת למטופל חומצה אשר מצויה בנוזל המרה, כאשר תפקידה הוא למנוע מאבני המרה להתפתח שוב. חומצה זו מפחיתה את כמות הכולסטרול במיץ המרה, הליך אשר בכוחו למנוע התפתחות חוזרת של אבני מרה.

ד"ר אלון רפאל מתמחה בביצוע ניתוח כיס המרה בשיטה הלפרוסקופית ובעת הצורך גם בניתוח פתוח. לקבלת ייעוץ בנושא ניתוח כיס המרה וטיפולים נוספים בתחום אתם מוזמנים ליצור קשר עם הד"ר.