גורמים לאבנים בכיס המרה

תפקידו של נוזל המרה הוא לסייע בעיכול השומנים אותם אנו אוכלים. לאחר אכילה של מזון המכיל שומנים, כיס המרה מתכווץ ומזרים את תכולתו אל התריסריון, על ידי כך בעצם מסייע נוזל המרה לאנזימים המופרשים גם הם בתהליך זה בספיגה של השומן.
אבנים בכיס מרה מתפתחות במקרים בהם חלה הפרה של איזון המרכיבים של נוזל המרה- כולסטרול, חלבונים, מיצי מרה ובילירובין.

 

לא ידוע על גורם חד משמעי בגינו מתפתחות אבנים בכיס המרה, אך קיימים גורמים סיכון שונים אשר מעלים את הסיכויים להתפתחות אבנים אלו:

גיל – ככל שהגיל עולה, כך גם עולה השכיחות של התפתחות אבני כיס מרה והתופעה נפוצה בעיקר אצל נשים מעל גיל שישים.
מין – אבני כיס מרה נחשבים לתופעה שכיחה יותר בקרב נשים מאשר גברים – ביחס של פי 2-3.
ירידה מהירה במשקל – ירידה מהירה במשקל בעיקר כאשר מדובר על מעל קילו וחצי לשבוע מגדילה את
הסיכון להתפתחות אבנים בכיס מרה.
תזונה – צריכה מרובה של סוכרים מעובדים מעלה גם היא את הסיכון להתפתחות אבנים בכיס מרה.
גנטיקה – אבנים בכליות יהיו שכיחות יותר במקרים בהם בן משפחה אובחן כסובל מאבנים בכיס מרה וזאת למרות שעד היום לא נמצאו גנים אופייניים לתופעה זו.
מחלות – אנשים אשר חולים במחלת מעיים קרוהן או בשחמת הכבד יהיו בסיכון גבוה יותר לפתח אבנים בכיס מרה.
עודף משקל – עודף משקל מהווה גורם סיכון גדול במיוחד להתפתחות אבנים בכיס המרה. הממצאים מראים כי נשים הסובלות מעודף משקל הינן בעלי סיכויים הגבוהים פי 7 לפתח אבנים בכיס המרה מאשר נשים ללא עודף משקל.
הורמונים נשיים – נשים אשר נוטלות גלולות נגד הריון והורמונים הינן בעלות סיכון גבוה יותר לפתח אבנים בכיס המרה בתקופה בה הן נוטלות את ההורמונים.

ד"ר אלון רפאל מתמחה באבחון של אבני כיס מרה ובטיפול בהם. ברשות ד"ר רפאל ניסיון רב בתחום. כמו כן, הוא מקפיד לטפל בנושא באמצעים הניתוחיים המקדמים ביותר, מה שמבטיח למטופלים טיפול נקודתי יעיל ומהיר בבעיה.