ניתוח כיס המרה

כיס המרה הוא האיבר בגופנו אשר אחראי על אגירת נוזל המרה, ריכוזם מן הכבד וסיוע בתהליך העיכול. המחלות אליהן חשוף כיס המרה יהיו קשורות ברוב מקרים להיווצרותן של אבנים בכיס המרה.

במקרים בהם אבני כיס המרה חוסמים את כיס המרה, הם פוגעים בתפקודו, גורמים להתנפחותו והסובלים ממצב זה יחושו סימפטומים שונים כגון: כאבי בטן חזקים, הקאות ולעיתים גם חום.
במידה ואבני כיס מרה מגיעות עד לצינור המרה הראשי הן אף יכולות לגרום לצהבת.
במקרים אלו, נהוג לבצע הסרת כיס מרה, זאת באמצעות ניתוח כיס מרה.

הליך ניתוח כיס מרה
ניתוח כיס מרה מתבצע כיום על ידי שיטה זעיר- פולשנית (לפרוסקופיה). על ידי שיטה זו, אין צורך לבצע חתך גדול בבטן העליונה, כפי שהיה נהוג לעשות בעבר.

ההליך הניתוחי מתבצע על ידי החדרה של צינור דק דרך חור קטן באזור הטבור. לצינור מחוברת מצלמה זהירה אשר מאפשרת לרופא המבצע את ניתוח כיס המרה, לראות את האזור על גבי מסך.

באמצעות ביצוע של שלושה חתכים זעירים נוספים להחדיר את כלי הניתוח אל תוך גופו של המנותח. במהלך הניתוח, מופרד כיס המרה מהכבד, צינורות הכיס נחתכים ונקשרים וכיס המרה מוצא מהבטן.

חשוב לציין, שבחלק קטן מהמקרים לא מתאפשר לבצע את הניתוח בצורה זו מסיבות שונות – במקרים כאלו, יתבצע הניתוח בשיטה הקונבנציונאליות, באמצעות חתך בדופן הבטן.

לאחר הניתוח
ניתוח כיס מרה, אינו נחשב למורכב וברוב המקרים לא נדרשת תקופת אשפוז בטרם הניתוח, משך האשפוז לאחר הניתוח הוא בדרך כלל בין יום ליומיים.

לאחר שהמטופל ישוחרר לביתו, לא קיימת מגבלה דיאטטית בה יאלץ לדבוק והניתוח גם אינו משפיע על פעילות העיכול או על פעילותן של שאר מערכות הגוף, כך שהמטופל יוכל לחזור לאורח חיים אליו היה מורגל בטרם הניתוח.

ד"ר אלון רפאל הינו כירורג בכיר המתמחה בביצוע ניתוח כיס המרה בלפרוסקופיה. את הניתוחים מבצע ד"ר רפאל בשתי הקליניקות שלו, ביפו ובתל אביב. לכל שאלה בנושא של ניתוח כיס מרה, אתם מוזמנים ליצור קשר.